Gleder du deg til en ny båtsesong? Før båten kan sjøsettes må den gjerne pusses, males og stelles. Dette er en noe tidkrevende prosess, men med rett utstyr er du sikret en beskyttet båt som ser pen ut gjennom hele sesongen.
Selv om mange ønsker å få båtpussen overstått så fort som mulig, lønner det seg å ta seg god tid. Jo mer grundig du er, desto beste blir sluttresultatet. Ta deg tid til å finne de rette produktene og ta hensyn til påførings-intervall og værforhold. Hvis ikke risikerer du å skape ekstra-arbeid for deg selv.
Er du usikker på hvor du skal starte? Vi gir deg en generell guide og noen gode tips til årets båtsesong. Det er viktig at du bruker produkter som er egnet for din unike båt, og denne informasjonen finner du hos produsenten. Men vi har satt sammen en liste over vanlige redskap og utstyr som kommer godt med til arbeidet.
Innkjøpsliste: Dette trenger du for å male båt
Kjøp utstyr som er beregnet for båt – både med tanke på rengjøringsmidler, men også pensler og ruller. Ikke bruk vanlig husvask eller kjøkken-rens til båten. Dette kan resultere i olje og fett som skaper skjolder og ujevne resultater.
- Båtvask, svamp og vaskebørste
- Regntøy, vernehansker og vernebriller
- Polering, mikrofiberklut og voks – poleringsmaskin ved behov
- Dekkfolie
- Bunnstoff, rulle og pensel
1. Planlegging
Mange blir fristet til å starte båtpussen for tidlig – men dette er en tabbe. Det er nemlig viktig at du sjekker temperaturen i luften før du kommer i gang. Er det under fem grader ute? Da vil du få en merkbar lengre tørketid å forholde deg til.
Flere produkter krever også en minimumstemperatur for at de skal fungere og for at herdeprosessen skal starte. Pass på at det ikke er for kaldt ute og tenk gjennom hvordan båten har ligget. Har den stått i skyggen? Da temperaturen betraktelig kaldere på overflaten enn i luften.
Det er også viktig at du ikke maler i direkte sollys. Dette kan tørke malingen før den har satt seg, og du kan risikere å dra med malingsfilmen mens du ruller. I tillegg vil solen gjør det vanskeligere å holde oversikt over hvilke områder som allerede er malt, noe som kan resultere i skjolder og striper.
Pass også på at det ikke regner og at kvelds temperaturen ikke synker for mye. Er det for kaldt på kvelden før malingen har tørket, kan du ende opp med duggmatting. Vent heller en ekstra dag – dette sparer deg for mye ekstra arbeid.
2. Rengjøring
Start alltid med å vaske både båt og motor grundig. Bruk et vaskemiddel beregnet for båt og følg blandingsforholdene på flasken. Er flatene ekstra skitten? Da bruker du mer konsentrat og mindre vann. En vaskebørste og svamp kommer godt med, og husk at du må skylle med ferskvann.
Har vannlinjen gulnet siden sist sesong? Guling og rur kan enkelt fjernes med vannlinjerens. Disse påføres vanligvis med svamp og skal virke i noen minutter før du skyller av. Under rengjøringsjobben er det viktig å beskytte seg selv med gode hansker, vernebriller og regntøy. Det er mange kjemikalier i marineprodukter, og derfor må du beskytte deg selv og kroppen.
3. Poler og rens skroget
Båtskroget må renses og polers grundig. Du kan enten bruke en vanlig klut, eller en god poleringsmaskin til denne delen. Ved ekstra skitne skrog må du bruke en sterkere polering som motvirker riper og oksidering.
Til slutt påfører du voks for å beskytte skroget. Disse produktene kan vanligvis påføres med en enkel mikrofiberklut, men følg alltid bruksanvisningen på produktet ditt. Avvendings-teknikk og utstyr kan variere fra produkt til produkt.
4. Bunnstoff
Før du kan sette i gang med måling, må du sikre at overflaten er fullstendig tørr. I tillegg må d bruke et godt bunnstoff som er beregnet for din type båt. Sjekk nettsiden til båtens produsent for ytterligere informasjon.
Alle områder som ikke skal males må dekkes til. Her kan du bruke dekkstoff før du markerer opp til vannlinjen. Malingen må alltid røres godt ut både før og under påføring. Vi anbefaler at du bruker en god pensel av høy kvalitet. Kombiner gjerne med løsemiddelbestandig rull, gjerne denne varianten fra Jordan til glatte underlag.
For å sikre at båten er beskyttet og ser pen ut gjennom hele sesongen, er det viktig at du følger anbefalte strøk på malingen du bruker. Når det kommer til drev og andre deler av lettmetall og aluminium, må du bruke et spesialdesignet bunnstoff. Er overflatene ubehandlet? Da må de også avfettes, rengjøres og grunnes.
Bunnstoffet må røres om med jevne mellomrom. Dette skyldes at de aktive virkestoffene i malingen er tunge, noe som gjør at de synker raskt til bunn. For en jevn fordeling av virkestoffer må du røre i malingen regelmessig. Dette gjelder også to-komponent-produkter, som trenger god omrøring for å kunne herde skikkelig.
Se også: Hvordan male med linoljemaling
Unngå disse tabbene
Det er mye å huske på når du skal pusse opp og male båten. En av de største fallgruvene, er å kjøpe bunnstoff fra forskjellige partier. Sjekk alltid at batchnummer stemmer overens med de andre spannene, dette finner du på den hvite etiketten.
Dersom bunnstoffet kommer fra ulike partier, kan du ende opp med forskjellige nyanser. Har du vært uheldig og kjøpt to ulike batchnummer? Da anbefaler vi at du blander malingene sammen, slik at fargen blir ensartet på hele skroget.
Sørg for at du alltid følger overmalingsintervallet anvist på bunnstoffet. Men husk at luftfuktighet og temperatur også spiller en viktig rolle. Ikke sjøsett båten før du trygg på at malingen er tørket, og vær sikker på at grunningen er tørr før du påfører bunnstoff. Hvis ikke risikerer du at det første strøket fester seg til rullen, noe som fører til dårlig heft, flass og krakelering.
Det viktigste er at du bruker de rette produktene. Velg rengjøringsmiddel som passer til din båt. Det hjelper ikke å bruke vanlig rengjøringsmiddel her, da disse kan etterlate olje og fett på flaten. Vær nøye med produktene du bruker og gi hvert lag tilstrekkelig tid til tørking. Da har du de beste forutsetningene for å lykkes med båtpussen.